Alla medlemskommuner i Boråsregionen har skrivit under Klimat 2030 som vill bidra i omställningen till en klimatsmart region. Vägen dit nås både genom kommunernas egna satsningar och satsningar i samverkan. Utmaningarna i genomförandet är i stora drag desamma men förutsättningarna kan variera. Därför behöver vi varandra. Regelbundna teamsmöten tänker vi är en framgångsfaktor. Att enkelt och effektivt hålla nyckelpersoner uppdaterade och där gemensamma frågor och satsningar adresseras.
Önskar ni vara med på utskicket eller vill ha presentationer, så kontakta projektledarna.
April - Landsbygdsmiljöavtal
Temat för aprils webbinarie var ökad tillgänglighet, bättre mobilitet och större acceptans för klimatomställningen med hjälp av landsbygdavtal. Ingrid Lindkvist, projektledare för projektet RORiLand presenterade tillsammans med Emma Lund från Trivector och Anders Roth på IVL Miljöinstitutet förslag på lösningar. Frågeställningarna som belystes är hur man kan skapa en ökad tillgänglighet och mobilitet på landsbygden? Hur kan man skapa en större acceptans för klimatomställningen? Kanske kan ett avtal mellan kommun, region och staten vara en del av lösningen?
Under webbinariet presenterade Anders och Emma ett förslag om landsbygdsmiljöavtal som ett komplement till de stadsmiljöavtal där kommuner och regioner tidigare har kunnat söka finansiering för kollektivtrafik och cykelåtgärder i städer.
Mars - Påskspecial med fokus på anropsstyrd kollektivtrafik och hur vi kan öka cyklandet
Under vårt gemensamma månadswebbinarie med Fyrbodals kommunalförbund fick vi bland annat lyssna till en halvtidsuppföljning av Västtrafiks test av anropsstyrd kollektivtrafik – Buss on Demand. Utvecklingsledare Per Nyrenius delar att Buss on Demand är, sedan det i höstas lanserades i Ulricehamn och Kinna/Skene/Örby, en väldigt uppskattad tjänst av användarna. Med Västtrafiks egna ord är tjänsten ”kundsmart”. I Ulricehamn har de märkt av att det är flest seniorer som nyttjar tjänsten, och inom de tre tätorterna i Marks kommun är det ungdomar under 20 år som står för fördelningstoppen. En glädjande nyhet är att Buss on Demand till största del ersätter bilåkandet, och inte annan kollektivtrafikåkning, cykling eller promenad.
Testet med Buss on Demand planeras att rulla vidare ett tag till utöver testperioden, detta för att kunna få in ökad data till analys huruvida tjänsten är ”ekonomismart”.
Vidare i Månadswebbinariet fick vi lyssna till Ellen Sverdrup, Projektledare Trollhättan stad och Frida Andersson, Projektledare Klimatneutrala Borås. Ellen och Frida presenterade den användarstudie för ökad cyklism de var del av under 2023, vilken syftade till att komplettera Västra Götalands potentialstudie för hållbar mobilitet och cykling.
För användarstudien valdes Fristad (förort till Borås) och Velanda (Förort till Trollhättan) ut för att genom olika metoder analysera faktorer som både främjar och hämmar cykling. Studien genomförde cykelverkstäder och Bike-alongs i båda orterna, och kunde genom insamlade data ta med sig viktiga insikter för att främja cyklandet, både vad gäller korta och långa resor. Initiativ och aktiviteter som bygger en cykelkultur är viktigt, detta för att skapa förutsättningar till att komma igång och etablera rutiner. Även användarcentrerad trafikplanering lyfts upp som viktigt, bl.a. att samarbeta med skolor för att utforma ”barnens cykelväg” eller etablera säsongsgator, där cykeln tillåts att ta mer plats under delar av året.
Februari - Insatser för hållbar mobilitet
Vid årets andra webbinarie lyssnade vi bl.a. till Fredrik Holm, Projektledare vid IVL Miljöinstitutet, som delade erfarenheter från förstudien ”Tjänsteskjuts”. Hypotesen med förstudien var att köpta tjänsteresor, istället för användning av kommunala tjänstefordon, har i en kommun en rad fördelar – ekonomiskt, ekologiskt som socialt. Förstudien visar att det finns en tydlig potential för Tjänsteskjuts kopplat till förbättrad ekonomi för den egna organisationen, minskad lokal trafik och parkeringsbehov, ökad vardagsmotion och bättre hälsa samt förstärkt lokal arbetsmarknad och bättre integration. Det som inte visar på lika tydlig potential är huruvida tjänsteskjuts skulle minska miljöpåverkan i forma av utsläpp och buller samt om ens arbetsdag blir mindre stressad och mer effektiv.
Henrik Lysén, ansvarig för affärsutveckling och kommunikation på Strömstadsbyggen AB, höll i den andra halvtimman av webbinariet, och presenterade hur ett kommunalt bolag kan jobba för ökad hållbar mobilitet för sina hyresgäster och allmänheten. Bland de insatser som gjorts, och fortsatt görs, är effektivisera användandet av stadens parkeringsytor, där man vill vända den upplevda bristen på parkeringar samt försöka minska mängden parkeringar i attraktiva lägen. De arbetar även med en affärsmodell gentemot hyresgästernas möjlighet till elbilsladdning – bl.a. premieras de hyresgäster som väljer att dela laddplatsen med andra hyresgäst eller allmänhet. Vidare har Strömstadsbyggen AB även en bilpool som de erbjuder allmänheten genom ett medlemskap ta del av.
Januari - Laddinfrastruktur på frammarsch i Sjuhärad
Först ut för året låg fokus på en sammanställning om Sjuhärads publika laddinfrastruktur – och Joel Böhm, projektledare vid Boråsregionen Sjuhärads kommunalförbund, konstaterade under sin presentation att laddinfrastrukturen är på frammarsch i vår delregion.
Sedan september 2021 till januari 2024 har vi gått från 375 till 678 publika laddpunkter (Drivmedla.se, Chargefinder.com). På drygt två års tid är det nästan en fördubbling av antalet laddpunkter. Vad som sticker ut nu är den planerade utbyggnaden av både laddinfrastruktur och vätgasstationer för tung trafik, där hela nio stationer är under utveckling. Främst så förhåller sig dessa stationer till Riksväg 40, där Bollebygd, Borås och Ulricehamn ligger strategiskt till.
Under månadswebbinariet Introducerade även Emmy Nicander, Regionutvecklare Göteborgsregionen, plattformen Drivmedla.se. Det är en plattform som med hjälp av data, samarbete och strategisk vägledning accelererar omställningen mot fossilfria transporter.
Den generella ökningen av laddinfrastruktur samt elbilar hos både privatpersoner och företag är också något som speglar av sig hos kommunerna. I samtliga av Sjuhärads kommuner är nu allt fler bilar som helt eller delvis går på el del av den interna fordonsflottan.
På månadswebbinariet tog vi även upp tips gentemot hur kommunerna kan arbeta för att möjliggöra sin egen och samhällets elektrifiering gällande transporter. Det handlar det om att förbereda, peka ut, kapacitetssäkra och marknadsföra kommunal mark vilken är lämplig för publik laddinfrastruktur. Vi skickade med exempel på hur man genom publicering på hemsida kan nå ut (se i presentation).
13 december
Kommun som beställare till Fossilfria arbetsmaskiner
30 november
Vilka arbetsmaskiner kan vi byta till för att öka andelen fossilfria alternativ?
26 oktober
Lidköping Kommuns arbete med publik laddinfrastruktur
28 september
Hur kan vi organisera oss i omställningen av fordonsflottan?
25 maj
Publik laddning, vanliga frågor och inspiration
Lovisa Bengtsson, IVL Svenska Miljöinstitutet, Pia Bergenholtz (hållbarhetsstrateg), fredrik Handfast (näringlivsutvecklare), Sotenäs kommun och leverantörer från laddningstjänster.
27 april
Biogasens roll i vår delregion
Potential för biogasproduktion i Boråsregionen, biogasens roll för transporter, samt lägesbild kring biogas – Bo Ramberg, Biogassamverkan Sydväst
23 mars
Biogas och Vätgas - Energibärare för ett fossilfritt Sjuhärad
WSP presenterar det uppdrag som har genomförts inom ramen för Fossilfri Boråsregion med fokus på biogas och vätgas
Biogas och vätgas - energibärare för ett fossilfritt Sjuhärad - Amanda Rensmo, Claes af Burén och Claes Nylén, WSP
9 februari
Fossilbränslefria kommuner - metodstöd och goda exempel från Lunds kommun
Fossilbränslefri omställning - Erfarenheter och metodstöd från projektet Fossilbränslefria kommuner Annica Owesson, Projektledare, Energikontor Syd AB
Miljökrav på inbäddade transporter - En metod för hur man kan ställa krav på fossilfria transporter i upphandlingar med inbäddade transporter Elin Dalaryd, Miljöstrateg, Lunds kommun
20221124
Kombinerade mobilitetslösningar för ett hållbart resande
Mobilitetslösningar i Region Värmland - Sebastian Tay Hannebo Utvecklingsledare, Region Värmland
Kraftsamling mobilitet - vad är på gång hos Västtrafik? - Marita Albrektsson Projektledare strategisk samverkan, Västtrafik
20221027
El, effekt och energi -samverkan för en trygg elförsörjning i Vårgårda
Samverkan för trygg elförsörjning i Vårgårda kommun -Fredrik Bergman Miljöstrateg och Linn Marinder Näringslivschef (COI, Center of Innovation) Vårgårda kommun och Magnus Kuschel Innovationsledare, Innovatum
20220929
Hur når vi en fossiloberoende fordonsflotta?
Järfälla kommuns arbete för att nå en fossiloberoende fordonsflotta -Mattias Larsson Avdelningschef/Fordonsansvarig, Järfälla kommun
20220825
Cykeln i projekt, planering och strategier
Förenklad och hållbar cykelbanedesign utanför stadskärnor - Bodil Ahlström Projektledare, RISE
Cykeln i projekt, planering och strategier - Ronny Svensson Kommunutvecklare och Rickard Karlsson Planchef, Orust kommun
20220602
Hållbar mobilitet på landsbygd
Hållbar mobilitet på landsbygd Magnus Fredricson Strateg håll-bar samhällsutveckling, Skaraborgs kommunalförbund
RORiLand -En framtida klimatsmart landsbygd Louise Olsson Pro-jektledare RORiLand, Fyrbodals kommunalförbund
20220428
Elektrifiering -från strategi till handling
Vad kommer först -laddinfrastrukturen eller elfordonen? Anne PiegsaProcessledare, Business Region Göteborg
Vad ska kommunerna göra åt behovet av laddstationer? Maria Aronsson Miljöstrateg, Strömstad kommun
20220331
Biogas - ett system för ett hållbart samhälle
Vad händer inom biogasområdet? - Omvärldsbevakning och exempel från Västra Götaland, Joel Karlberg, Projektledare Biogas Väst.
Biogasresan i Kalmar län - Lärdomar och framtidsutsikter. Carolina Gunnarsson, Miljösamordnare, Region Kalmar län
20220224
Vätgas - det nya drivmedlet?
Framtiden med Vätgas som drivmedel , energibärare och energilager. Björn Aronsson, Verksamhetsledare Vätgas Sverige
ElectriVillage i Mariestad - resa och lärdomar. Susanné Wallner, Näringslivsstrateg Mariestad
20211216
Hur? - Upphandling av laddpunkter
Upphandling av laddpunkter - Torunn Acking, Kategoriansvarig Fordon, och Sari Bodin, Regionalt inköpsstöd, från Adda Inköpscentral
20211125
Tillbaka till framtiden - Bildelning och självkörande bilar
I till exempel science fiction filmer visas ofta självkörande bilar i framtiden eller i yttre rymden. I projektet SESMA har projektteamet undersökt och kartlagt invånares mobilitetsvanor samt tagit reda på hur de uppfattar och upplever automatiserade, eldrivna och delade fordon. Ulrika och Lars-Olof från Högskolan väst kommer och berättar deras slutsatser från projektet.
20210930
Digitalisering och innovationer skapa mer hållbar mobilitet?
Landsbygdens innovationskraft väcks där mobiliteten tryter - Dr. Maria Schnurr Senior Researcher RISE
Effektivare rutter med uppkopplade papperskorgar - Anthony Mc Carrick ,Digitaliseringsstrateg, & Tomas Thernström,
Avfallsstrateg, från Södertälje kommun.
20210826
Hållbart resande är norm - Hur kan vi nå dit?
Hållbart resande är norm”- Hur kan vi nå dit? — Lena Hesselroth från Västtrafik. Hållbart resande Väst tillhör nu Västtrafik och Lena kommer även presentera deras nya satsningar där kommuner kan delta för att bidra till ökad hållbar mobilitet
Falköping som ett gott exempel - Sara Lehman Svensson, Miljöstrateg, Falköpings kommun berättar hur de som kommun arbetar för att öka cyklingen i kommunen.
20210527
Fossilfria arbetsmaskiner — Hur kan en kommun arbeta med att minska utsläppen från arbetsmaskiner?
Goda exempel från Lunds Kommun — Lund ingår i det kommungränsöverskridande projektet Fossilbränsle fria kommuner 2.0. Där kommuner i södra Skåne samarbetar för att uppnå fossilfria lösningar. Elin Dalaryd kommer berätta om Lunds erfarenheter och arbete.
Rekommendationer på upphandlingskrav - Anastazia Kronberg kommer berätta om hur Göteborg har arbetat med att skapa utsläppsfria bygg– och anläggningsplatser
20210429
Tunga transporter - Hur kan en kommun arbeta med att effektivisera godstransporter? Hur kan elektrifieringen inom tunga transporterna se ut i framtiden?
Samverkan med näringslivet — Borås stad har arbetat i olika projekt med näringslivet för att maximera och effektivisera transporterna. Här kommer de bland annat prata om samverkan med företagen i Viared samt andra spännande projekt. Sara Thiel, Näringslivsutvecklare Borås stad
Elektrifieringen av tunga transporter — Hur framtiden ser ut kring elektrifieringen av tunga transporter sker framöver. Gunnar Ohlin, Lindholmen Science Park
20210325
Ladda för framtiden - BioFuel Region kommer och delar med sig av sin kunskap kring den arbetet med elektrifieringen. vilken roll kan kommunen ta? Hur kan kommunen organisera sig i frågan? Johan Lagrelius projektledare BioFuel Region
BioFuel Region – för ett ofossilt norra Sverige. Projektet driver på omställningen till en utvecklad bioekonomi och en fossilfri fordonsflotta. Genom att kanalisera och koordinera arbetet mellan kommuner och andra aktörer. BioFuel Region grundades 2003 och finansieras av medlemmar, regioner och EU. I dag finns sju medarbetare i Umeå och en i Skellefteå.
20210225
- Biodrivmedel—Hur ser biogaspotentialen ut för Sjuhärad och hur kan medlemskommunerna tänka kring drivmedel som HVO, etanol och RME?
Biogasens potential i Sjuhärad — Biogas Väst förklarar fördelarna med biogas, dess roll i omställningen till fossilria transporter 2030, och vilken potential det finns för biogasproduktion i just vår region. Bo Ramberg & Joel Karlberg, Biogas Väst
Strategisk och fossilfri omställning av kommunernas fordonsflotta -fordonsbränslena HVO, etanol och RME och hur man som kommun kan prioritera och tänkta långsiktigt kring drivmedel i omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Mats-Ola Larsson från IVL Svenska Miljöinstitutet, samordnare för hållbara transporter inom Klimat2030.
20210128
- Hållbar Mobilitet i mindre samhällen och på landsbygd — en viktig framtidsfråga för många kommuner
Vad och varför hållbar mobilitet i mindre samhällen och på landsbygd? Resultat från projekt Tur & Retur, spaning utåt och framåtblick. Vera Telemo, projektledare Tur & Retur, Fyrbodals kommunalförbund
Elcykling, vintercykling, vikcykel i kollektivtrafik, barns resande och arbetsplatsers möjligheter – det har engagerat Lena under sin tid på Hållbart Resande Väst, Västra Götalandsregionen. Har fler kommuner blivit aktiva i Hållbart resande västs projekt och vad händer nu när vi flyttar in hos Västtrafik? Lena Hesselroth, projektledare, Västtrafik
20201210
- Hur kan en kommun arbeta med att ställa om sin fordonsflotta? Exempel från Åmål samt Upphandlingsmyndigheten.
Nominerad till Laddguldet 2020 Sotenäs är en av de kommuner i Fyrbodal som har ställt om sina fordon till elbilar. Vad ska en kommun tänka på vid en sådan omställning och hur får man till laddning för sina elbilar ? Helena Götherström, fordonsansvarig Sotenäs kommun & Martin Andersson, projektledare Sotenäs kommun
Prioritering vid inköp av nya personbilar Upphandlingsmyndighetens kriterier för att premiera fordon som kan köras på förnybara drivmedel Heini Marja Suvilehto, Segmentsansvarig Hållbarhet Upphandlingsmyndigheten